A Revolut Magyarországon csak betétszámlát kínál, hitelt nem. Ennek ellenére vannak olyan esetek, amikor a Revolut számla egyenlege mínuszba mehet és tartozás áll fenn a bank felé.
Ahhoz, hogy megértsük hogyan mehet negatívba a Revolut számla egyenlege, érdemes elsőnek tisztázni azt, hogyan működnek a banki tranzakciók, fizetések.
Amikor fizetünk a bankkártyával egy boltban, vagy üzletben, a bank ellenőrzi, hogy van-e elég pénzünk a tranzakcióhoz. Amennyiben igen, azt befoglalja a számlán és jóváhagyja a tranzakciót. Mi, mint felhasználók ekkor tapasztaljuk azt, hogy fizettünk.
Valójában azonban nem ekkor történik a fizetés. Ebben a pillanatban a bankunk a saját számlánkon foglalja be a pénzt, azt elkülöníti az elérhető egyenlegből. Ekkor a fizetési tranzakció függő státuszban van még.
A fizetés ténylegesen akkor történik meg, amikor a kereskedő bankkártyás rendszerében lezárják a tranzakciót. Ez a mai világban már automatikusan szokott történni, nem kézzel. Hogy mikor zárják le ezt a tranzakciót, az rendszerenként eltérő. Van, ahol szinte rögtön a kártyás fizetést követően. Máshol például a nap végén, amikor a kasszákon és a kártyás terminálokon napzárást végeznek, vagy véget ért a naptári nap. És vannak olyan szolgáltatók, ahol napokkal később történik csak meg ez a terhelés.
Amíg nincs meg ez a lezárás, addig a tranzakció függőben van, a pénz technikailag a saját számlánkon van, de nem férünk hozzá.
A Revolut a következő módon jelzi ezt a tranzakciónál:
A lezárt tranzakció pedig teljesített állapotot kap, a következő formában jelezve:
A legtöbb magyar bank 30 nap lehetőséget ad a kártyás fizetések lezárására. A Revolut esetében azonban erre jellemzően 7 nap áll rendelkezésre. (Az idő a tranzakciók fajtájától függően változó, van ahol hosszabb időt biztosít a Revolut a lezárásra.)
Amennyiben a bank által meghatározott idő alatt a kereskedő rendszere nem zárja le a tranzakciót, a bank feloldja ezt a tranzakciót. Magyarul a pénz felszabadul és újra elérhető lesz a felhasználó egyenlegén, újra elkölthetővé válik.
És itt jönnek az érdekességek
Ha példával akarom leírni, akkor vehetjük azt alapul, hogy szeptember 1-jén, vasárnap vásárolok valamit egy boltban, 1000 forintért. A kereskedő nem zárja le a tranzakciót, a Revolut 7 nap után feloldja a tranzakciót. Azaz szeptember 8-án, hétfőn reggel már visszakerült az számlaegyenlegemre az 1000 forint. A kereskedő nem kapott pénzt, én megkaptam a terméket amit vettem. És még a pénz is visszajön.
Én ezt az 1000 forintot ismételten elköltöm valamire a boltban hétfőn reggel, az egyenlegem megint nulla forint lesz.
Igen ám, de a 9. napon, kedden a kereskedő rendszere szeretné lezárni a korábbi függő tranzakciót – ezt nem tudja megtenni, hiszen törölve lett. A banki rendszerek lehetőséget kínálnak ilyenkor arra, hogy az eredeti tranzakcióra vonatkozóan új tranzakciót hozzon létre a rendszer és megigényelje az 1000 forintot. Mivel ez egy jogos tranzakció, a bank kifizeti a pénzt a kereskedőnek. A felhasználó bankszámláján pedig megjelenik a korábban törölt 1000 forintos tranzakció immáron teljesült tranzakcióként és levon 1000 forintot az egyenlegéből. Amennyiben az egyenleg 0 forint volt, úgy ebben az esetben ezután -1000 forint lesz. A felhasználó pedig tartozik a banknak.
A helyzet érdekességét az adja ezeknél a szituációknál, hogy az érintett felhasználók hamar észre szokták venni, ha levonnak a fenti példánál maradva 1000 forintot, akár még negatívba is fordul az egyenleg, azt viszont nem szokták ennyire gyorsan észrevenni, amikor előzőleg visszakapták a korábban elköltött 1000 forintot. Vagy ha igen, a két esetet nem kapcsolják össze.
A Revolut közösség csoportban is gyakran felmerülnek kérdések a negatív egyenleg kialakulásának okáról és eddig ilyen, vagy olyan módon mindig kiderült, hogy a fenti, törölt majd újraterhelt tranzakció esete állt a háttérben.