Nagy-Britanniában a kereskedőknek sok problémát okoznak a “barátságos csalások” a kártyás tranzakcióknál. Ez azokat az eseteken takarja, amikor nem történik ténylegesen kártyás csalás, a vásárlók a szabályos bankkártyás tranzakció jogosságát nem akarják elfogadni. Ezt a problémát szeretné a VISA is csökkenteni a kereskedők számára.
A brit kisvállalkozók között végzett VISA kutatás rámutatott arra, hogy 2022 óta már minden ötödik kártyás eladáshoz kötődik jogvita. A brit Nationwide Building Society is módosított a kártyás tranzakciókhoz kötődő vitakezelési folyamattal, mert az elmúlt években 2,5x több panasz érkezett.
Az úgynevezett “barátságos csalás” jellemzően olyan esetekből indul, amikor a tranzakció szabályos volt, viszont a kártya tulajdonosa mégis vitatja azt. Ilyenek lehetnek:
- elfelejtették lemondani az előfizetést, vagy elfelejtették, hogy előfizettek
- a kártyatulajdonos gyermeke vásárolt annak engedélye nélkül (például valamilyen játékban kiegészítőt)
- a vásárló késve kapta meg a rendelt terméket, vagy az sérült volt.
Ezen esetekben egyre gyakrabban jelentik be a vásárlók a tranzakciót csalásként, amely a kereskedőknek sok extra munkát ad. Erre reagálva vezették be a VISA Compelling Evidence 3.0 (CE3.0) keretrendszert. Ez lehetőséget kínál a vállalkozóknak, hogy a tranzakciók jogosságát könnyebben bizonyítsák. Elég bizonyítani, hogy a panaszt tevő vásárló az elmúlt egy évben már kétszer vásárolt ott a kártyájával, ezzel pedig könnyebb lezárni a bejelentett csalási panaszt. Bár nem fogja megoldani az összes problémát, mégis évente akár 31 millió fontnyi csalást lehetne a várakozások szerint megelőzni a CE3.0-val csak az Egyesült Királyságban.
Itt olvasható további információ a VISA Compelling Evidence 3.0-ról.