A Magyar Nemzeti Bank megbüntette a Stratosfera Bankszámlainformációs Szolgáltató Kft-t, amely a ReCash pénzvisszatérítési alkalmazást is üzemeltette.
Panaszok után január óta áll a ReCash
A ReCash eredeti működési modellje az volt, hogy a felhasználók a PSD2 EU-s irányelv segítségével anonim számlainformációt adnak át a szolgáltatónak. Ezért cserébe a partner cégeknél történt támogatott kártyás vásárlások után különböző arányú pénzvisszatérítést kaptak az ügyfelek. A partnerek pedig különböző adatokat, adatcsomagokat kaptak a visszatérítésért cserébe (mindezt anonimizálva, tehát nem kerültek személyes adatok a cégekhez).
Egy idő után lassabb lett a kifizetés, több módosítás is történt. Elindultak a panaszok a cég irányába. A legutóbbi információ a cég felől 2024. január végén érkezett. Ekkor jelentették be, hogy az alkalmazást lekapcsolják, a szolgáltatás webes alapokra költözik át, viszont előtte “rövid szünetet eszközölnek”, hogy a működésüket stabilizálják, illetve pótolják az elmaradásaikat.
Ezzel párhuzamosan viszont az MNB vizsgálatot indított a Stratosfera kft. ellen, többek között helyszíni ellenőrzést is tartottak, valamint 2021. március 31-étől az ellenőrzés lezárultáig áttekintették a számlainformációs szolgáltató tevékenységét.
Zádor Balázs, a cég alapítója több esetben megszólalt a médiában. Ekkor általában szóba került az, hogy a működésüket nagyban nehezítik a magyar bankok, amelyek igyekeznek akadályozni a PSD2 megfelelést. Különböző hibákkal, adatszolgáltatás módosítással, vagy éppen azzal, hogy nem követhetők a visszatérítések. Mert megjelent a ReCash körül egy felhasználói réteg, amely próbálta jogosulatlanul igénybe venni a szolgáltatást, a vásárlásokat később visszatérítették. Ezeket egyesével kellett átfésülnie a cégnek, amely gyakorlatilag felemésztette teljesen az erőforrásaikat.
Problémákat talált az MNB
A felügyeleti szerv szerint aggályos gyakorlat volt az, hogy a pénzvisszatérítésekre vonatkozóan nem alakított ki átlátható nyilvántartási rendet, amiből egyértelműen megállapítható a vevők részére járó visszatérítés mindenkori összege.
A céget kötelezték arra, hogy javítsák ki a nyilvántartást, amely tartalmazza a vásárlóknak már kifizetett, illetve a még ki nem fizetett pénzvisszatérítéseket. Illetve ezeket össze kell vezetniük a kereskedő cégek által átutalt összegekkel történő összevetésre.
A szolgáltatónak pénzügyi intézményi minősítéssel rendelkező könyvvizsgálót kell választania, a 2021. és 2022. évi beszámolóját ismételten el kell készítenie az új könyvvizsgáló által auditálva. Emellett újra be kell nyújtania a 2023. évi auditált beszámolóját is.
Továbbá a Statosfera Kft. köteles dokumentáltan kijelölni az informatikai adatgazdáit és rendszergazdáit összes adatköre és rendszere kapcsán, az adatszolgáltatás vonatkozásában pedig a mérleg és eredménykimutatás tételek szerinti elkülönítése érdekében ki kell javítania vonatkozó adatszolgáltatási táblájának hiányosságait.
A vállalatirányítás kapcsán a Statosfera Kft-nek meg kell határoznia a prudens működéshez kötődő megfelelő színvonalú ellenőrzési funkciót, a számvitelt, adatszolgáltatást, IT biztonságot, illetőleg az MNB felügyelése alá tartozó és nyilvántartott tevékenységek szakmai kontrollját, továbbá a jogszabályi előírásoknak megfelelő belső ellenőrt is kell alkalmaznia.
A különböző, feltárt hiányosságok miatt az MNB 2024. december 31., illetve 2025. március 31-i határidővel kötelezte a társaságot a hibák dokumentált kijavítására és az előírásoknak megfelelő működésre.
A Stratosfera Kft. ezenkívül kapott egy 16,75 millió forintos felügyeleti bírságot is. Ennek az összegnek a megállapításakor az MNB súlyosbító körülményként számította a a feltárt magas, illetőleg jelentős kockázati hiányosságok nagy számát.
Eközben a recash.app weboldalon új tájékoztatás jelent meg. Itt többek között arról tájékoztatják az ügyfeleket, hogy amíg a banki szolgáltatások nem működnek megfelelően, nem indítják újra a RECASH szolgáltatást.
A szolgáltató kéri, hogy akinek még fennálló cashback kifizetési kérelme van, az email formájában vegye fel felük a kapcsolatot a support@recash.app címen.
A hibákból adódóan nem tudni azt, hogy hány felhasználó várhat a pénzére és mennyi pénzt nem fizetett ki nekik a cég eddig.